Intervisie in de school

Veel schoolteams willen graag goed samenwerken en leren van elkaar. Maar in de hectiek van alledag is daar vaak geen tijd voor waardoor leerkrachten vooral bezig zijn met hun eigen groep. Of het samenwerken verloopt stroef door allerlei verschillen in gedrag en overtuigingen.

Intervisie is een tool waarmee je in je school het leren van elkaar kunt versterken. En wanneer leraren leren van elkaar geven ze ook beter onderwijs aan hun leerlingen. Vooral aan die leerlingen waarbij we ons soms handelingsonbekwaam voelen. Leren leren is het waar het bij intervisie om gaat. Maar hoe doe je dat op een positieve en waarderende manier. Hoe leren volwassenen van elkaar? En hoe leren we van onze successen?

Spring begeleidt schoolteams bij het invoeren van intervisie in het team. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de positieve psychologie en deep democracy. Het traject wordt gestart met een ‘begeleidersgroep’. Zij ervaren onder begeleiding van Spring hoe intervisie werkt en wat daarvan de succesfactoren zijn. Daarna gaan zij er zelf mee aan het werk in de school. Op een organische manier wordt het leren van elkaar zo steeds groter en groter.